Statut

Statut

Społecznej Szkoły Muzycznej
I stopnia w Krośnie

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.)Art. 84 ust. 1

Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego będące aktami wykonawczymi do w/w ustawy.

SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne

3

ROZDZIAŁ II Misja, cele i zadania Szkoły

5

ROZDZIAŁ III Organy Szkoły i ich kompetencje

8

ROZDZIAŁ IV Organizacja Szkoły

12

ROZDZIAŁ V Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego

12

ROZDZIAŁ VI Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły

18

ROZDZIAŁ VII Uczniowie Szkoły

21

ROZDZIAŁ VIII Finanse Szkoły

24

ROZDZIAŁ IX Postanowienia końcowe

25

Rozdział I
Postanowienia ogólne

& 1.

  1. Społeczna Szkoła Muzyczna I stopnia w Krośnie (zwana dalej „Szkołą”) jest niepubliczną szkołą muzyczną, wpisaną do ewidencji niepublicznych szkół i placówek artystycznych, prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dniu 1 września 2003 roku, pod numerem 321/13/2003.

  2. Szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej nadane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego decyzją nr DSA-II-805/2683/04/IS-5 z dnia 7 czerwca 2004 roku.

  3. Siedzibą Szkoły jest budynek Zespołu Szkół Muzycznych w Krośnie, mieszczący się w Krośnie przy ul. I. J. Paderewskiego 7.

  4. Szkoła posiada stronę internetową pod adresem: www.ssmkrosno.pl

  5. Szkoła posiada adres poczty elektronicznej: szkola@ssmkrosno.pl

  6. Organem prowadzącym Szkołę jest Towarzystwo Edukacji Artystycznej w Krośnie, które – jako osoba prawna – jest założycielem, właścicielem i opiekunem Szkoły. Siedzibą TEA w Krośnie jest budynek Zespołu Szkół Muzycznych w Krośnie, ul. I. J. Paderewskiego 7, 38-400 Krosno.

  7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

  8. Szkoła posiada pieczęć podłużną o treści: „SPOŁECZNA SZKOŁA MUZYCZNA I stopnia w KROŚNIE; 38-400 Krosno, ul. I. J. Paderewskiego 7; tel. 513 146 257.

  9. Szkoła posiada pieczęć okrągłą o średnicy 35 mm, z orłem pośrodku, i tekstem w otoku o treści: „SPOŁECZNA SZKOŁA MUZYCZNA I STOPNIA W KROŚNIE”

  10. Szkoła posiada pieczęć okrągłą o średnicy 20 mm, z orłem pośrodku, i tekstem w otoku o treści: „SPOŁECZNA SZKOŁA MUZYCZNA I STOPNIA W KROŚNIE”

  11. Oprócz pełnej nazwy Szkoły w brzmieniu podanym w ust. 1 dopuszcza się używanie czytelnego jej skrótu o treści: „SSM I st. w Krośnie”.

& 2.

  1. Szkoła prowadzi dwa cykle kształcenia:

    1. sześcioletni – w którym prowadzi się naukę w specjalizacjach:

      1. fortepian,

      2. skrzypce,

      3. trąbka,

      4. gitara,

      5. akordeon,

      6. flet,

      7. klarnet,

      8. saksofon,

      9. perkusja;

2) czteroletni – w którym prowadzi się naukę w specjalizacjach:

      1. fortepian,

      2. skrzypce,

      3. trąbka,

      4. gitara,

      5. akordeon,

      6. flet,

      7. klarnet,

      8. saksofon,

      9. perkusja.

    1. Dopuszcza się wprowadzenia innych specjalizacji zgodnych z podstawą programową.

    2. Rekrutacja do Szkoły odbywa się na podstawie Regulaminu rekrutacji uczniów do Społecznej Szkoły Muzycznej I st. w Krośnie, który stanowi załącznik do statutu.

    1. Absolwent Szkoły otrzymuje świadectwo ukończenia Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia w Krośnie, które upoważnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły Muzycznej II stopnia.

    1. Ilekroć w dalszych przepisach Statutu jest mowa bez bliższego określenia o rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.

Rozdział II
Misja, cele i zadania Szkoły

& 1.

  1. Misją Szkoły jest:

  1. rozwijanie zdolności muzycznych uczniów oraz ich kompetencji muzycznych, zwłaszcza w zakresie podstaw nauki na wybranym instrumencie,

  2. przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia muzycznego,

  3. harmonijne łączenie funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

  4. dążenie do wprowadzenia młodych ludzi w świat kultury i sztuki,

  5. podejmowanie starań o zapewnienie oferty edukacyjnej zawierającej treści ujęte
    w atrakcyjne i wartościowe formy dydaktyczne,

  6. przygotowanie uczniów do samodzielnego myślenia i odpowiedzialnego działania
    we współczesnym świecie,

  7. dbałość o wszechstronny rozwój osobowości ucznia wychowywanego przez sztukę,

  8. upowszechnianie kultury wysokiej, a w szczególności muzyki klasycznej poprzez umożliwienie uczniom dostępu do wszelkiego rodzaju imprez muzycznych organizowanych przez Szkołę bądź inne instytucje kultury,

  9. szczególna dbałość o bezpieczeństwo uczniów i wszystkich członków społeczności szkolnej.

& 2.

  1. Szkoła realizuje podstawowe cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, tj. edukacyjne, wychowawcze oraz opiekuńcze.

  2. Cele i zadania edukacyjne realizowane są w Szkole poprzez:

    1. umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,

    2. realizację podstaw programowych ze wszystkich przedmiotów w oparciu
      o zindywidualizowane programy nauczania oraz innowacje i eksperymenty pedagogiczne.

    3. stosowanie systemu oceniania wewnątrzszkolnego,

    4. zatrudnianie wykwalifikowanej kadry dydaktycznej,

    5. umożliwienie uczniom odpowiedniego przygotowania oraz uczestnictwa
      we wszelkiego rodzaju przesłuchaniach, konkursach i festiwalach,

    6. publiczne prezentowanie osiągnięć uczniów, dzięki różnym formom występów,

    7. wzbogacanie oferty edukacyjnej o działania mające na celu wzrost świadomości artystycznej, umożliwianie uczniom udziału w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Szkołę lub inne instytucje kultury, oraz promocję tych wydarzeń,

    8. umożliwianie uczniom dostępu do uznanych autorytetów w różnych dziedzinach
      w formie konsultacji, lekcji mistrzowskich, wykładów itp.,

    9. umożliwienie szczególnie uzdolnionym uczniom realizacji nauczania w trybie indywidualnym.

  1. Cele i zadania wychowawcze realizowane są w Szkole poprzez:

    1. wspomaganie przez Szkołę wychowawczej roli rodziny oraz aktywną współpracę
      z rodzicami,

    2. wdrożenie programu wychowawczego Szkoły,

    3. podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,

    4. formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
      tj. konsultacje specjalistyczne w zakresie psychologii i pedagogiki, doradztwo zawodowe, itp.,

    5. kształtowanie świadomych, wrażliwych odbiorców sztuki dzięki upowszechnianiu dóbr kultury i ułatwianiu uczniom dostępu do nich,

    6. kształtowanie patriotycznych i humanistycznych postaw uczniów, poszanowanie tradycji i norm współżycia społecznego,

    7. uwrażliwienie uczniów na problemy współczesnego świata oraz zachęcanie do aktywnego ich rozwiązywania (działalność charytatywna, kampanie społeczne, koncerty środowiskowe popularyzujące kulturę wysoką, itp.).

  1. Cele i zadania opiekuńcze realizowane są w Szkole poprzez:

    1. sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w Szkole w godzinach zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych; podczas wszelkich form edukacyjnych odbywających się poza terenem szkoły (koncerty, wycieczki, imprezy okolicznościowe),

    2. opiekę nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej czy materialnej,

    3. szczególną opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, umożliwiającą im udział w zajęciach szkolnych,

    4. opiekę psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów, a także – w razie potrzeby – zapewnienie pomocy medycznej,

    5. udzielanie pomocy uczniom uzdolnionym poprzez prowadzenie zajęć w ramach indywidualnego toku nauczania.

& 3.

  1. Szkoła aktywnie współpracuje z rodzicami poprzez:

    1. utworzenie Rady Rodziców składającej się z przedstawicieli rodziców uczniów. Kompetencje Rady Rodziców opisane są w dalszej części Statutu, a sposób jej działania określony jest odrębnymi przepisami,

    2. możliwość indywidualnych konsultacji z nauczycielami instrumentu głównego, a także – w razie potrzeby – z nauczycielami przedmiotów ogólnomuzycznych,

    3. bieżące informowanie rodziców o sytuacji uczniów, ich postępach w nauce, nieobecności na zajęciach i wszelkich problemach związanych z procesem dydaktyczno-wychowawczym oraz szczególnych uzdolnieniach, poprzez kontakt osobisty, telefoniczny oraz drogą elektroniczną,

    4. umożliwienie rodzicom konsultacji psychologiczno-pedagogicznych oraz każdej innej pomocy w sprawach dotyczących ich dzieci,

    5. umożliwienie rodzicom kontaktu z dyrekcją Szkoły w godzinach przyjęć, a w sprawach pilnych – niezwłocznie.

& 4.

  1. Szkoła aktywnie współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego poprzez:

    1. udział w imprezach organizowanych przez samorząd, obchodach świąt państwowych, uroczystościach okolicznościowych, koncertach, akcjach charytatywnych itp.,

    2. współuczestnictwo w projektach kulturalnych inicjowanych przez instytucje samorządowe,

    3. działalność kulturotwórczą na rzecz środowiska lokalnego, ze szczególnym uwzględnieniem jego potrzeb.

& 5.

  1. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną – w oparciu o stosowne przepisy i zarządzenia.

Rozdział III
Organy Szkoły i ich kompetencje

& 1.

  1. Do organów Szkoły należą:

    1. Dyrektor Szkoły,

    2. Rada Pedagogiczna,

    3. Rada Rodziców.

& 2.

  1. Dyrektor Szkoły powoływany jest przez Zarząd Towarzystwa Edukacji Artystycznej w Krośnie.

  2. Dyrektor, o którym mowa w punkcie 1:

    1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

    2. sprawuje nadzór pedagogiczny,

    3. odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły,

    4. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

    5. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę,

    6. jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, prowadzi i przygotowuje zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków rady pedagogicznej o terminie i porządku zebrania,

    7. realizuje uchwały Zarządu TEA oraz Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji,

    8. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły,

    9. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

    10. decyduje o skreśleniu ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,

    11. wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,

    12. współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Zarządem TEA i Radą Pedagogiczną,

    13. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,

    14. zatrudnia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

    15. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,

    16. występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Zarządu Towarzystwa Edukacji Artystycznej i Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

    17. składa okresowe sprawozdania z działalności Szkoły Radzie Pedagogicznej,

    18. skreśla ucznia z listy uczniów – na pisemny wniosek rodziców,

    19. może powołać Wicedyrektorów i ustalić dla nich zakres obowiązków.

  1. Dyrektor może konsultować wszelkie sprawy Szkoły z zespołem doradczo-konsultacyjnym.

  2. W skład zespołu doradczo-konsultacyjnego wchodzą:

    1. Dyrektor i Wicedyrektorzy,

    2. Zarząd Towarzystwa Edukacji Artystycznej w Krośnie – trzy osoby,

    3. przedstawiciele rodziców uczniów Szkoły – trzy osoby.

  1. Zespół, o którym mowa w punkcie 4:

    1. uczestniczy w tworzeniu perspektywicznego planu rozwoju szkoły,

    2. konsultuje wysokość czesnego,

    3. opiniuje wnioski Dyrektora o częściowe lub całkowite zwolnienia z opłaty czesnego,

    4. opiniuje wnioski Dyrektora o rewaloryzacji wysokości poborów pracowników szkoły,

& 3.

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły działającym w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

  2. W skład Rady, o której mowa w punkcie 1 wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.

  3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

    1. zatwierdzanie planów pracy szkoły

    2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

    3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole,

    4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,

    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślania z listy uczniów.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

    1. organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
      i pozalekcyjnych,

    2. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

  1. Rada Pedagogiczna także:

    1. może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o przygotowanie projektu nowego statutu Szkoły albo jego zmiany,

    2. może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w Szkole,

    3. uchwala Regulamin Rady Pedagogicznej,

    4. ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy Szkoły,

    5. opracowuje program wychowawczy Szkoły.

& 4.

  1. W Szkole funkcjonuje Rada Rodziców, będąca reprezentacją rodziców uczniów.

  2. Rada, o której mowa w punkcie 1 działa w oparciu o Regulamin przez siebie uchwalony.

& 5.

  1. Każdy z organów działających w Szkole ma zapewnioną możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w statucie. W celu koordynacji działań organy Szkoły współpracują ze sobą poprzez:

    1. wzajemną wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach, uchwałach i decyzjach,

    2. zapraszanie na swoje posiedzenia przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów,

    3. wspólne działanie na rzecz placówki,

    4. zapytania o opinie przed podjęciem uchwały.

  2. W razie zaistnienia sporów między organami Szkoły, głównym ich obowiązkiem jest dążenie do ich polubownego rozstrzygnięcia. Formy i sposoby rozstrzygania sporów organy ustalają między sobą. W razie potrzeby strony mogą powołać mediatora.

  3. Wszelkie spory zaistniałe na terenie Szkoły powinny być rozwiązywane w atmosferze zrozumienia i wzajemnego poszanowania stron.

  4. Ewentualne spory między pracownikami Szkoły rozstrzygane są przez Dyrektora, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i wysłuchaniu wszystkich zainteresowanych stron.

  5. Spory pomiędzy uczniami i nauczycielami rozpatruje Dyrektor Szkoły zgodnie z zasadami przyjętymi w punktach 2 i 4.

  6. Decyzje w sprawach, o których mowa w punktach 4 i 5 podejmuje Dyrektor w terminie 30 dni od daty wpłynięcia pisemnego zażalenia – po rzetelnym zbadaniu i wyjaśnieniu sprawy.

  7. Treść podjętej decyzji wraz z uzasadnieniem Dyrektor przekazuje niezwłocznie wszystkim zainteresowanym stronom na piśmie.

  8. Od decyzji Dyrektora wnioskodawcy mogą się odwołać do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

  9. W przypadku naruszenia praw uczniów przez innych członków społeczności szkolnej, osobą upoważnioną do przeprowadzenia analizy sprawy jest Dyrektor. Jeżeli jedną ze stron sporu jest Dyrektor, sprawę przekazuje się organowi pełniącemu nadzór pedagogiczny nad Szkołą.

  10. W razie uchwały Rady Pedagogicznej o odwołanie z pełnionej funkcji Dyrektora szkoły postępowanie wyjaśniające przeprowadza organ prowadzący Szkołę Wszystkie zainteresowane w tych sprawach strony mają prawo składać wyjaśnienia na piśmie lub ustnie.

Rozdział IV
Organizacja Szkoły

& 1.

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora.

  2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza Dyrektor Szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

  3. Szkoła nie posiada biblioteki.

  4. Uczniowie mogą korzystać ze zbiorów książkowych, nutowych oraz fonograficznych, które są własnością Społecznej Szkoły I i II st. oraz Towarzystwa Edukacji Artystycznej.

Rozdział V
Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego

& 1.

  1. Regulaminu Oceniania Wewnątrzszkolnego jest tworzony na podstawie rozdziału 3a Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, Rozporządzenia Ministra Kultury
    i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków
    i sposobu oceniania, klasyfikowania, i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2015 r. Poz. 1258) oraz Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki w szkołach artystycznych nierealizujących kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 61, Poz. 381).

  2. Niniejszy Regulamin określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

  3. Ocenianiu w Szkole podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć artystycznych.

  4. Oceny formułuje się na podstawie rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów
    w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do efektów kształcenia określonych w podstawach programowych oraz wymagań edukacyjnych wynikających
    z realizowanych w Szkole programów nauczania.

  5. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

    1. bieżące i systematyczne informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz postępach lub ewentualnych brakach w tym zakresie,

    2. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
      i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

    3. wdrażanie i motywowanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,

    4. pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju umysłowego, rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań,

    5. indywidualizowanie potrzeb edukacyjnych uczniów.

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców,

    2. skalę i sposób formułowania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych,

    3. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych i sprawdzających,

    4. ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego oraz tryb odwoływania się od nich i formę sprawdzania zasadności odwołania.

& 2.

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry zakończone:

    1. klasyfikacją śródroczną w I semestrze;

    2. klasyfikacją końcoworoczną w II semestrze.

  1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz przerw śródocznych określa Minister Edukacji Narodowej.

  1. Terminy klasyfikacji, o których mowa w punkcie 1 określa Dyrektor Szkoły.

  2. Dyrektor może podjąć decyzję o zorganizowaniu w pierwszym semestrze przesłuchań z instrumentu głównego oraz określić ich termin.

  3. Terminy egzaminów promocyjnych z instrumentu głównego w drugim semestrze ustalane są przez Dyrektora Szkoły.

  4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Przerwy miedzy zajęciami trwają 5 minut.

  5. Czas trwania semestrów ustala Dyrektor Szkoły w oparciu o stosowne przepisy.

  6. Szczegółowe uregulowania dotyczące roku szkolnego zawiera opracowywany na każdy rok szkolny Plan Pracy Szkoły.

& 3.

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego ustnie informują uczniów oraz rodziców:

1) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania – fakt ten potwierdzają zapisem w dzienniku lekcyjnym,

2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zasadach oceniania wewnątrzszkolnego,

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej, z wyjątkiem oceny ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego,

4) konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć obowiązkowych,

  1. Wszystkie oceny są jawne, zarówno dla uczniów jak i dla rodziców.

  2. Wszystkie oceny powinny być uwidocznione w dziennikach lekcyjnych.

  3. Na prośbę ucznia lub rodzica, nauczyciel uzasadnia ustaloną przez siebie ocenę ustnie lub w formie pisemnej.

  4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia nauczyciel udostępnia do wglądu uczniowi i jego rodzicom w siedzibie szkoły.

  5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana jest do wglądu dokumentacja o której jest mowa w art. 44e ust.5 Ustawy o Systemie Oświaty

& 4.

  1. Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne wyrażane są w stopniach, według następującej skali:

    1. stopień celujący (6, cel), który oznacza, że osiągnięcia ucznia wykraczają poza wymagania edukacyjne przewidziane dla danej klasy;

    2. stopień bardzo dobry (5, bdb), który oznacza, że uczeń całkowicie spełnił wymagania edukacyjne;

    3. stopień dobry (4, db), który oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, jednakowoż nie przewiduje się trudności w dalszym kształceniu;

    4. stopień dostateczny (3, dst), który oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co w konsekwencji może utrudnić mu dalsze kształcenie;

    5. stopień dopuszczający (2, dop), który oznacza, że uczeń spełnia wymagania edukacyjne w stopniu minimalnym, co może poważnie utrudnić bądź też uniemożliwić mu dalsze kształcenie;

    6. stopień niedostateczny (1, ndst), który oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu dalsze kształcenie.

  1. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które umożliwiają otrzymanie promocji, natomiast negatywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które nie umożliwiają otrzymania promocji.

  2. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem punktu 4.

  3. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia dopuszczającego z następujących zajęć edukacyjnych:

    1. kształcenie słuchu,

    2. instrument główny.

  1. Uczeń kończy Szkołę, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej otrzymał pozytywne oceny klasyfikacyjne.

  2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej dobrą ocenę z pozostałych przedmiotów muzycznych, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem lub kończy Szkołę z wyróżnieniem.
  3. Świadectwo z wyróżnieniem mogą otrzymać uczniowie klas I-IV SSM I st. cyklu 4-letniego oraz uczniowie klas IV –VI SSM I st. cyklu 6-letniego.

& 5.

  1. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów ogólnomuzycznych określa się na podstawie ocen bieżących, wystawianych uczniom w ramach różnorakich form sprawdzania ich wiedzy
    i umiejętności (np. odpowiedzi ustnych, prac pisemnych, zadań domowych), uwzględniając także ich zaangażowanie w dane zajęcia edukacyjne.

  2. Ocenę klasyfikacyjną z instrumentu głównego w I semestrze wystawia nauczyciel prowadzący na podstawie obserwacji poczynionych przez ucznia postępów, zaangażowania w zajęcia oraz oceny z przesłuchań półrocznych, jeśli Dyrektor podejmie decyzję o ich przeprowadzeniu.

  3. Ocenę klasyfikacyjną z instrumentu głównego w II semestrze, za wyjątkiem klasy I, ustala się w trybie egzaminu promocyjnego, o którym mowa w & 8.

  4. Najpóźniej na 14 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele ustnie informują ucznia– a za jego pośrednictwem rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych. W przypadku oceny niedostatecznej, a także dopuszczającej z przedmiotów wymienionych w & 4, punkt 4, informacja taka powinna zostać przekazana na piśmie.

& 6.

  1. Dyrektor, na wniosek rodziców, bądź pełnoletniego ucznia, może zwolnić ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, jeżeli uczeń zrealizował te zajęcia w szkole artystycznej w zakresie zgodnym z podstawą programową. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się ocenę klasyfikacyjną uzyskaną przez ucznia w klasie, w której zakończyła się realizacja danych zajęć edukacyjnych.

  2. Zwolnienie ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, o którym mowa w punkcie 1, następuje na podstawie świadectwa szkolnego promocyjnego, lub innego dokumentu potwierdzającego odpowiednio zrealizowanie danych zajęć edukacyjnych lub treści kształcenia.

  3. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć chóru na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

  4. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o którym mowa w punkcie 3, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

& 7.

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.

  2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.

  3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

  4. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej.

  5. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w punkach 3, 4, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, w której skład wchodzą:

    1. dyrektor szkoły artystycznej albo nauczyciel zajmujący w szkole artystycznej inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    1. nauczyciel danych zajęć edukacyjnych;

3) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego Dyrektor Szkoły uzgadnia z uczniem i jego rodzicami.
  1. Ocenę z egzaminu klasyfikacyjnego wystawia się według skali podanej w & 4, punkt 1.

  2. Ocena klasyfikacyjna z przedmiotów nadobowiązkowych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej.

  3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
    w terminie ustalonym zgodnie z punktem 6, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
  4. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. W przypadku uznania zastrzeżenia, Dyrektor postępuje zgodnie z przepisami art. 44n Ustawy z dnia 7 września 1991 roku, o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.).

& 8

1. Uczeń lub jego rodzice mają prawo  wnioskować w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły o podwyższenie  oceny z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania przekazanej uczniowi przez nauczyciela informacji o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

  1. Dyrektor podejmuje decyzję w tej sprawie, biorąc pod uwagę całokształt pracy ucznia i okoliczności uniemożliwiające uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana przez nauczyciela
  2. We wniosku uczeń lub jego rodzice określają ocenę, o jaką uczeń się ubiega.

  3. W przypadku uznania zasadności wniosku, uczeń wnioskujący o podwyższenie oceny przystępuje do egzaminu sprawdzającego z materiału określonego w programie nauczania w danej klasie, w terminie wyznaczonym przez dyrektora.

  4. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej.

  5. Pisemny egzamin sprawdzający przeprowadza komisja w składzie:

  1. Dyrektor lub zastępca dyrektora jako przewodniczący,

  2. nauczyciel uczący ucznia,

  3. nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

  1. Protokół z egzaminu sprawdzającego ucznia wraz z pracą pisemną przechowuje się wraz z indywidualną dokumentacją przebiegu nauczania.

  2. Ocena ustalona w wyniku egzaminu sprawdzającego  jest końcoworoczą oceną klasyfikacyjną z danego przedmiotu.

& 9.

  1. Do przeprowadzenia egzaminu, promocyjnego, Dyrektor powołuje co najmniej trzyosobową komisję, w której skład wchodzą:

    1. Dyrektor, bądź Wicedyrektor Szkoły – jako przewodniczący komisji,

    2. nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,

    3. nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych,

  1. Ocenę z egzaminu promocyjnego wystawia się według skali podanej w & 4, punkt 1.

  2. Ustalając ocenę z egzaminu promocyjnego komisja uwzględnia w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
    z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych.

  3. Ocenę z egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.

  4. Ocenę ustala się w wyniku dyskusji na zasadzie jednomyślności. W przypadku rozbieżności ocenę ustala się jako średnią z ocen proponowanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych stopni odpowiednio w górę – przy uzyskaniu co najmniej 0,5 stopnia albo w dół – przy uzyskaniu mniej niż 0,5 stopnia.

  5. W przypadkach losowych Rada Pedagogiczna może zwolnić ucznia
    z egzaminu promocyjnego. W takim przypadku roczną ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne artystyczne.

  6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego
    w wyznaczonym terminie, może przystąpić do tego egzaminu w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, do końca danego roku szkolnego.

  7. Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.

  8. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał ocenę negatywną z jednego przedmiotu może przystąpić do egzaminu poprawkowego.

  9. Termin egzaminu poprawkowego ustala Dyrektor Szkoły.

  10. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:

    1. dyrektor szkoły artystycznej albo nauczyciel zajmujący w szkole artystycznej inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    1. nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;

4) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego może – za zgodą Rady Pedagogicznej – jeden raz w ciągu cyklu kształcenia powtarzać klasę.

  2. Każdorazowo z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego, klasyfikacyjnego
    i poprawkowego sporządza się protokół zawierający nazwę zajęć, imię i nazwisko ucznia, skład komisji, datę egzaminu, wykonany program lub zadania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję.

& 10.

  1. Uczeń może realizować indywidualny program lub tok nauki.

  2. Zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie, co najmniej roku nauki ucznia w Szkole.

  3. Z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny tok nauki mogą wystąpić:

    1. pełnoletni uczeń;

    2. rodzice ucznia niepełnoletniego;

    3. nauczyciel prowadzący zajęcia, zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki udziela Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

  1. Klasyfikowanie i promowanie ucznia, któremu ustalono indywidualny program lub tok nauki odbywa się zgodnie z przepisami Regulaminu Oceniania Wewnątrzszkolnego.

  2. Opiekę metodyczną nad uczniem realizującym indywidualny program lub tok nauki pełni nauczyciel instrumentu głównego.

& 11.

  1. Wszystkie sprawy szczegółowe nie uregulowane niniejszymi ustaleniami oraz sprawy sporne wynikające z realizacji tych ustaleń rozstrzyga Dyrektor Szkoły. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.

Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły

&1.

  1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.

  2. W szkole obowiązuje Regulamin Pracy Szkoły.

& 2.

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy.

  2. Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

  3. Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy:

    1. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, co realizowane jest poprzez:

      1. zapewnienie opieki podczas organizowania przez Szkołę zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

      2. systematyczne wdrażanie do przestrzegania zasad gwarantujących bezpieczeństwo i zdrowie (bhp, p. poż., zasady higieny osobistej, higieny pracy umysłowej itp.);

    1. dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, co realizowane jest poprzez:

      1. realizację programu nauczania,

      2. systematyczne i rzetelne przygotowanie się do prowadzenia zajęć dydaktycznych zgodnym z aktualnym rozkładem materiału;,

      3. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i pogłębianie wiedzy merytorycznej przez udział w kursach, seminariach metodycznych oraz samokształcenie;

      4. stosowanie nowoczesnych metod nauczania,

      5. stymulowanie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności, zainteresowań oraz pozytywnych cech charakteru,

      6. bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów,

      7. dbałość o swoje miejsce pracy, a szczególnie powierzony uczniom sprzęt muzyczny i pomoce naukowe,

      8. czynne uczestnictwo w pracach Rady Pedagogicznej;

    1. troskę o prawidłowy przebieg pracy wychowawczo-opiekuńczej, co realizuje się poprzez:

      1. stworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,

      2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

      3. współdziałanie z nauczycielami i rodzicami uczniów.

  1. Nauczyciel ma prawo do:

    1. wyposażenia stanowiska pracy umożliwiającego realizację dydaktyczno-wychowawczego programu nauczania,

    2. wynagrodzenia za wykonaną pracę na zasadach określonych w umowie nauczyciela
      z Dyrektorem Szkoły,

    3. twórczego wpływania na proces dydaktyczny poprzez stosowanie autorskich programów nauczania oraz innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

    4. podwyższania kwalifikacji poprzez udział w szkoleniach i kursach,

    5. korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej,

    6. uczestniczenia w życiu szkoły poprzez udział w pracach Rady Pedagogicznej,

    7. korzystania z wszelkich pomocy dydaktycznych posiadanych przez Szkołę.

§ 3.

  1. Pracownik Szkoły ma prawo do:

    1. terminowego otrzymywania wynagrodzenia za wykonana pracę,

    2. podwyższania kwalifikacji zawodowych,

    3. wykonywania obowiązków służbowych w bezpiecznych i higienicznych warunkach zgodnych z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciw pożarowych.

  1. Pracownik ma obowiązek:

    1. rzetelnie i efektywnie wykonywać obowiązki służbowe,

    2. przestrzegać ustalonego czasu pracy,

    3. przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,

    4. dbać o dobro Szkoły i jej mienie,

    5. stosować się do poleceń przełożonych dotyczących wykonywanej pracy zgodnie
      z umową,

    6. przestrzegać zasad współżycia społecznego.

Rozdział VII
Uczniowie Szkoły

& 1.

  1. Rekrutację uczniów do Szkoły przeprowadza się zgodnie przepisami Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poź. zm.) oraz
    z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 maja 2014 r.
    w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych, na podstawie Regulaminu rekrutacji uczniów do Społecznej Szkoły Muzycznej I st.
  2. Szkoła informuje kandydatów o terminie i zasadach przeprowadzania badania przydatności kandydatów poprzez umieszczanie ogłoszeń w miejscach publicznych, a pracownicy Szkoły udzielają wszelkich informacji i wyjaśnień na miejscu lub telefonicznie.

§ 2.

  1. Uczeń ma prawo do:

    1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

    2. zapoznania się z treścią Statutu Szkoły oraz programu wychowawczego,

    3. rozwijania zdolności i zainteresowań,

    4. życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

    5. swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza w tym dobra innych osób,

    6. opieki wychowawczej zapewniającej poczucie bezpieczeństwa, chroniącej przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

    7. ochrony i poszanowania godności, nietykalności osobistej,

    8. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,

    9. uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce,

    10. uczestnictwa w konkursach i przesłuchaniach.

  1. Uczeń ma obowiązek:

    1. przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły i wewnętrznych regulaminach oraz regulaminach Zespołu Szkół Muzycznych w Krośnie (właściciel budynku),

    2. podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora i Rady Pedagogicznej,

    3. dbać o dobre imię i honor Szkoły,

    4. aktywnie i systematycznie uczestniczyć w procesie nauczania i wychowania między innymi przez udział w koncertach organizowanych przez Szkołę,

    5. przestrzegać zasad kultury w odniesieniu do pracowników Szkoły i kolegów,

    6. troszczyć się o mienie Szkoły i jej estetyczny wygląd,

    7. przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, brania narkotyków w Szkole
      i poza nią,

    8. zmieniać obuwie wyjściowe oraz zostawiać odzież wierzchnią w szatni,

    9. zakładać strój galowy na uroczystości szkolne,

    10. naprawiać wyrządzone szkody materialne.

    11. usprawiedliwiać nieobecności w terminie do dwóch tygodni po powrocie do szkoły, usprawiedliwienia dokonują rodzice w formie ustnej lub pisemnej

    12. przestrzegania zakazu używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć dydaktycznych i wszelkich imprez organizowanych na terenie Szkoły z wyjątkiem uzasadnionych przypadków – po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia

  1. Uczeń może być nagrodzony za:

    1. wzorową postawę,

    2. rzetelną pracę,

    3. wybitne osiągnięcia.

  1. Rodzaje nagród:

    1. pochwała nauczyciela,

    2. pochwała Dyrektora,

    3. nagroda rzeczowa,

    4. list gratulacyjny do rodziców wyróżniających się uczniów.

  1. Do 7 dni od momentu otrzymania nagrody uczeń lub jego rodzice mogą wnieść pismo do Dyrektora Szkoły wnoszące zastrzeżenia do nagrody

  2. Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie zasad Statutu Szkoły oraz innych regulaminów.

  3. Rodzaje kar:

    1. upomnienie nauczyciela,

    2. upomnienie ustne lub nagana Dyrektora Szkoły,

    3. list do rodziców i wezwanie do szkoły na rozmowę,

    4. zawieszenie ucznia w prawach,

    5. skreślenie z listy uczniów.

  1. Do 7 dni od momentu otrzymania kary uczeń lub jego rodzice mogą wnieść pismo do Dyrektora Szkoły wnoszące odwołanie się od kary

§ 3.

  1. Warunki pobytu ucznia w Szkole:

    1. uczeń ma prawo przebywać w Szkole w godzinach otwarcia szkoły, tj. od 700 do 2000,

    2. Rodzice odpowiadają za przyprowadzanie dzieci na oznaczony czas i odbieranie po zakończeniu zajęć

    3. na terenie Szkoły podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają nauczyciele prowadzący te zajęcia,

    4. podczas zajęć poza Szkołą: na wycieczkach, warsztatach, konkursach opiekę sprawują nauczyciele oraz rodzice uczniów,

    5. podczas koncertów organizowanych przez Szkołę opiekę nad uczniami sprawują wyznaczeni przez Dyrektora nauczyciele oraz rodzice

    6. poza godzinami zajęć, w czasie oczekiwania na lekcje indywidualne, w czasie samodzielnego korzystania z sal ćwiczeniowych oraz po zakończonych zajęciach lekcyjnych za bezpieczeństwo dziecka odpowiadają rodzice,

    7. rodzice potwierdzają pisemnym oświadczeniem zasady przyjęte w pkt 6, dołączając do niego stanowisko w sprawie zezwolenia na samodzielne opuszczanie przez swoje dziecko budynku Szkoły po ukończonych zajęciach,

    8. Uczniowie mogą samodzielnie korzystać z sal lekcyjnych według zasad określonych przez właściciela budynku

    9. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo, chroni przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej poprzez:

      1. uświadomienie konsekwencji wynikających z ulegania nałogom,

      2. obserwację terenu Szkoły przez nauczycieli i innych pracowników szkoły,

      3. wnikliwą obserwację ucznia,

      4. indywidualne rozmowy z wychowankiem,

      5. współpracę z psychologiem i policją.

§ 4.

  1. Skreślenie ucznia z listy uczniów przez Dyrektora – decyzją Rady Pedagogicznej – może nastąpić:

    1. na wniosek rodziców,

    2. w przypadku niewywiązania się przez rodziców ze zobowiązań finansowych wobec Szkoły,

    3. w przypadku rażącego naruszenia obowiązków szkolnych, po wyczerpaniu innych środków wychowawczych.

Rozdział VIII
Finanse Szkoły

& 1.

  1. Szkoła utrzymuje się z:

    1. opłat uczniowskich wnoszonych przez rodziców,

    2. dotacji z budżetu państwa,

    3. darowizn.

  1. Podstawowe opłaty uczniowskie, to opłata wpisowa oraz comiesięczne czesne.

  2. Wysokość opłat i ich terminarz ustala Dyrektor w konsultacji z Zarządem TEA.

  3. W sprawie zobowiązań finansowych rodziców zawarta zostaje z początkiem roku szkolnego umowa cywilnoprawna pomiędzy szkołą reprezentowaną przez Dyrektora, a rodzicami każdego ucznia.

§ 2.

  1. Dyrektor określa zasady całkowitych lub częściowych zwolnień z opłat uczniowskich oraz decyduje o takich zwolnieniach.

  2. W Szkole może powstać fundusz stypendialny wspierający dzieci z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej. Zasady jego działania określi odrębny regulamin.

§ 3.

  1. Zasady dotowania Szkoły przez budżet państwa lub gminy oraz wysokość dotacji określają odrębne przepisy.

  2. Szkoła może przyjmować darowizny finansowe i rzeczowe od osób fizycznych lub prawnych.

Rozdział IX
Postanowienia końcowe

§ 1.

  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 2.

  1. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

& 3.

  1. Treść Statutu została przedstawiona Radzie Pedagogicznej dnia 21 lutego 2018 roku,
    a następnie podana do wiadomości publicznej.

2. Zmiany w Statucie Szkoły zatwierdza Rada Pedagogiczna, a Dyrektor wprowadza go na mocy uchwały.

3. W dniu 31 sierpnia 2018 r. przedstawiono Radzie Pedagogicznej zmiany w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, wynikające z wprowadzonego w dniu 16 maja 2018 r. Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, następnie podano je do wiadomości publicznej.